HET KWARTIER

SCHRIJFT TONEEL

SPEELT MET TEKST

VERBEELDT HET MOGELIJKE

 

“Het kan overal gebeuren, maar alleen hier precies zo.”

Het Kwartier maakt theater dat vertrekt vanuit de wereld zoals ze is – en zoals ze zou kunnen zijn. Van Wachten en andere Heldendaden (2014) tot KAMP (2026), elke voorstelling ontstaat vanuit een vraag over vandaag en morgen. We reageren op (on)voelbare tendensen en breken wereldbeelden open. Op zoek naar wat beweegt, wat schuurt, wat er onderhuids borrelt. We bieden geen eenzijdige antwoorden maar maken ruimte voor zoveel mogelijk grijstinten en voor het onuitgesprokene.

Het Kwartier poneert geen meningen. We maken geen theater om te overtuigen, maar om perspectieven, verbeelding en gesprekken te openen. We bevragen de tijd waarin we leven en nemen daar onze verantwoordelijkheid in.

We kiezen telkens voor nieuwe – eigen – teksten. Onder artistieke leiding van Freek Mariën en Carl von Winckelmann spelen we telkens nieuw eigen materiaal. Het zijn teksten die gepuurd zijn uit het leven, waarin de actualiteit genadeloos doorklinkt. De verhalen die ontstaan zijn fictie maar ook persoonlijk, direct en onontkoombaar. Van anarchistische, zelfbesturende gemeenschappen tot een brede, verbindende blik op de wereld. Wat het materiaal bindt, is een diep engagement. Niet belerend, maar als een open zoektocht naar betekenis en verandering.

Binnen elke voorstelling bouwen we verbeelding op. We kiezen niet voor ‘in your face’-beelden. We willen niet shockeren, maar uitnodigen. We kiezen voor tactiel theater. Rauw en eerlijk: theater dat prikt, snijdt en mept met woorden. Een portie humor of satire is daarin niet vreemd.

We spelen voor iedereen van 6 tot 106. Voor nieuwsgierigen, dromers, twijfelaars en doeners. Voor wie geraakt wil worden, wil meedenken, of gewoon opnieuw wil kijken. Binnen elke voorstelling resoneren we met de leefwereld van het publiek. En durven we tonen dat wat voor kinderen, jongeren of volwassenen schijnbaar (nog) toekomstmuziek lijkt, toch al tot hun wereld behoort. Via taal, verhalen en verbeelding maken we het onzichtbare voelbaar.

Samen verbeelden we andere mogelijke werelden. Elke voorstelling is een zoektocht naar verbinding, tussen individu en wereld, tussen makers en publiek.

Rauw, ruw, ‘schmutzig’ realistisch en tegelijkertijd suggestief geschilderd. In zo’n taal tekent Freek Mariën zijn personages. Indringend – Tuur Devens, De Theaterkrant over Een of andere Rus

Het werk van Freek Mariën en Carl von Winckelmann lijkt vaak tegen die ’trends’ in te gaan. Met ‘Even pingpongen’ bijvoorbeeld kiezen ze voor het vandaag weinig sexy kamp van het helder vertelde verhaal, de well-made play. Ze zouden daarmee wel eens de voorloper kunnen zijn van een retour à l’ ordre, waarin de vertelling terug haar rechten opeist. – Evelyne Coussens, Pzazz over Even pingpongen

HET KWARTIER HOUDT VAN SPELREGELS.

Taal is meer dan een drager – het is de spiegel van de inhoud. In elke voorstelling ontwikkelen we een eigen taal – uniek en op maat van de wereld die we willen creëren. Nieuwe teksten zijn voor ons een noodzakelijk vertrekpunt. Taal is ons gereedschap om perspectieven te kantelen, om te ontregelen, om te laten denken. We zetten haar in om twijfel te zaaien – zodat wat je ziet en hoort niet vanzelfsprekend voelt als dé waarheid.

In elke voorstelling krijgt de taal een andere functie en vorm:

• In Het Puin van Eden (2018) kiezen we voor onaffe zinnen – als metafoor voor de misvatting dat mensen zijn zoals ze op het eerste gezicht lijken.

• In Europese man (2024) lopen historische gebeurtenissen en alledaagse feiten simultaan door elkaar. De structuur zelf maakt de impact van geschiedenis op het dagelijks leven voelbaar.

• In Wachten en andere Heldendaden is de tekst cyclisch opgebouwd, als een taal die blijft rondcirkelen – het symboliseert het eindeloze wachten van de wachters.

HET KWARTIER CREËERT IN VERBONDENHEID. VAN IDEE TOT TOURNEE.

Elke voorstelling vertrekt bij een nieuw geschreven tekst. In eerste instantie is die tekst een autonoom kunstwerk. Maar zodra hij een speeltekst wordt – een basis voor repetities – verandert zijn rol. De tekst wordt onderdeel van een groter geheel met nieuwe wetten. De beeldende precisie van de regie krijgt dan een centrale plek in het verhaal.

Een gedeelde artistieke leiding

Artistiek leiders Carl von Winckelmann en Freek Mariën nemen binnen elk creatieproces meerdere rollen op: als schrijver, regisseur en dramaturg. Ze werken zowel autonoom als in collectieve schrijfprocessen – met elkaar of met andere auteurs. Teksten worden gedeeld, herschreven, doorgegeven. Auteurschap is geen bezit, maar een circulerend engagement.

Die openheid in het delen van materiaal loopt als een rode draad door de werking van Het Kwartier. Nieuwe teksten worden met goesting overgedragen aan andere kunstenaars, om opnieuw tot leven te komen in andere vormen.

Ook als regisseurs werken Carl en Freek individueel, in duo of aan elkaars werk. Hun samenwerking is gestoeld op het uitdagen van elkaars kunstenaarschap, altijd met respect voor elkaars autonomie. Het maken van andere keuzes – onverwachte of confronterende – zien ze als een verrijking. Wat hen verbindt, is hun engagement. Geen belerend vingertje, maar een zoekende kracht – op zoek naar betekenis en verandering.

Samen bouwen aan verbeelding

Het Kwartier werkt graag samen in elke fase van het maakproces: van conceptontwikkeling en schrijven tot repetities, van licht- en kostuumontwerp tot muziek en scenografie. In elke stap gelden andere dynamieken en verschuiven de verhoudingen tussen de makers. Het Kwartier houdt van inhoud en werkt met een team van ontwerpers die daar op reageren, tegen in gaan, contrasteren, verscherpen of inkleuren.  In die spanning tussen tekst en vorm ontstaat betekenis. Het publiek wordt daarbij uitgenodigd om mee te zoeken, om deel te nemen aan die verkenning. Want betekenis ontstaat niet op het podium alleen, maar vooral tussen makers en kijkers.

 

“regie, tekst en spel perfect in balans”


“grondig vakmanschap: niets meer, maar zéker ook niets minder.”
 Evelyne Coussens, Pzazz over Even pingpongen

• In Alleman (2023) valt het systeem weg – letterlijk: de ‘drup’ stopt. Mensen raken hun taal kwijt omdat ook het denkpatroon achter die taal verdwijnt. Ze kunnen hun woorden niet meer vinden. De inhoud breekt hier rechtstreeks in op de vorm.

• In Even pingpongen (2025) kiezen we bewust voor verengelsing, branding en sloganeske taal. Zo laten we de kunstmatigheid en het gevaar van een doorgeschoten maakbaarheidsideaal voelen.

De structuur van de tekst staat dus nooit los van het verhaal dat we willen vertellen – ze is er een essentieel deel van.

HET KWARTIER ZET FICTIE IN ALS MIDDEL OM DE WERELD RONDOM SCHERPER TE KRIJGEN. 

Het Kwartier vertelt verhalen die raken. We gebruiken fictie om ruis weg te nemen uit de realiteit, zodat we duidelijker kunnen laten zien waar het echt om gaat. Fictie geeft ons de vrijheid om scherp te snijden in wat er niet toe doet – om ruimte te maken voor wat we wél willen vertellen en tonen.

Het gaat ons niet om losse anekdotes. We bouwen werelden die laten zien hoe mensen en maatschappelijke systemen elkaar beïnvloeden. Onze verhalen leggen die onderlinge dynamiek bloot – soms confronterend, altijd invoelbaar.

Scherpe maatschappijkritiek combineren we met satire, speelse humor en absurde elementen. De Gemoederen (2019) wordt door de pers omschreven als “een strak en humoristisch stuk dat feilloos de patriarchale goochelretoriek van onze politici en andere mediafiguren fileert”. In KAMP zetten we zwarte humor in om de dunne grens tussen propaganda en misleiding te verkennen. En in Alleman tonen we via doorgedreven taalspelletjes hoe mensen en hun emoties bekneld raken door té doorgedreven ‘goede afspraken’ en etiquette.

HET KWARTIER LAAT SPOREN NA. 

Het Kwartier deelt zijn verhalen. De nieuw geschreven teksten vormen het repertoire van Het Kwartier. Ons werk benaderen als repertoire zorgt ervoor dat we scherp blijven kijken naar de betekenis van ons materiaal én ontdekken wat de contextgebondenheid, de houdbaarheid van het eigen materiaal is. Niets is voor de eeuwigheid.

We delen de teksten met publiek, met andere (al dan niet vrijetijds)gezelschappen en individuele kunstenaars. We nemen onze verantwoordelijkheid op als maker van de tekst én als hoeder van tekstueel erfgoed.

We creëren bewust kaders om deze teksten levend te houden. Niet uit artistiek ego, maar uit overtuiging: de overtuiging dat we zorg moeten dragen voor ons eigen erfgoed; en uit pure, onvoorwaardelijke liefde voor tekst.

Repertoire delen betekent voor ons:

• publiceren
• inhoud blijven actualiseren
• kennis doorgeven
• ruimte geven aan nieuwe stemmen
• en vooral: resoneren.

Het Kwartier zoekt actief naar manieren om die resonantie mogelijk te maken:

• We delen onze teksten met vrijetijdsorganisaties, Woordkunst-Drama DKO en de koepelorganisatie OPENDOEK.

• We ondersteunen jonge makers die met onze teksten nieuwe voorstellingen maken onder onze vleugels (bijvoorbeeld via Derwazeens).

• We bieden schrijfresidenties aan voor nieuwe auteurs en geven hen een podium op OUTSIDE IN in Mechelen (in samenwerking met theater arsenaal en RADAR).

• We vertalen ons werk naar het Frans, Engels, Duits en Fins (The Wetsuitman (2019), De Gemoederen, …).

• We treden internationaal op, met scenische lezingen en voorstellingen door lokale gezelschappen (The Wetsuitman in New York, Duitsland, …).

• We geven onze teksten ook door aan autonome kunstenaars – illustratoren, dansers, performers, geluidskunstenaars – die het werk herinterpreteren en actualiseren. (MIXTAPE in kader van Het Kwartier viert feest – 10 jaar het Kwartier in samenwerking met lokale Mechelse kunstenaars en organisaties.)

Freek Mariën

co-artistieke leiding / schrijver / theatermaker

Freek Mariën (1988) is schrijver en theatermaker. Hij studeerde Drama aan KASK Gent. Hij is artistiek leider bij Het Kwartier, voorheen bij De Nietjesfabriek. Daarmee maakt hij jeugd- en volwassenenvoorstellingen met focus op een straffe tekst, een stevige inhoudelijke basis en een niet-evidente vorm of thematiek. Hiernaast is hij gastdocent schrijven aan LUCA Drama. Freek won de internationale Kaas & Kappes Dramatikerprijs 2012, de Prijs voor de Letterkunde Oost-Vlaanderen 2014 en de Taalunie Toneelschrijfprijs (winnaar 2015, nominatie 2017 en 2019). Zijn teksten worden in het Duits, Frans en Engels vertaald, en gespeeld tot in de Verenigde Staten.

Zijn teksten zijn uitgegeven bij De Nieuwe Toneelbibliotheek, Davidsfonds en Bebuquin.

Carl von Winckelmann

co-artistieke leiding / schrijver / theatermaker

Carl von Winckelmann (1982) is regisseur en theatermaker. Hij studeerde podiumkunsten (RITCS Brussel) en beeldende kunsten (KASK Gent). Hij debuteerde in 2011 bij fABULEUS met Kasimir en Karoline en maakte er achtereenvolgens Othello en De Metsiers, telkens op basis van eigen vertalingen en bewerkingen. In 2017-2018 schreef en regisseerde hij samen met Freek Mariën Het puin van Eden, waarmee ze genomineerd werden voor de Kaas&Kappes-prijs 2018. Sinds deze samenwerking vormen ze samen Het Kwartier. Hiernaast werkt hij regelmatig als coach en eindregisseur voor diverse makers. Hij is docent en was van 2016 tot 2022 artistiek coördinator van de opleiding Drama van LUCA School of Arts in Leuven.

In 2025 behaalde hij het doctoraat in de kunsten met als proefschrift “Mise en Relation – Theater spelen en maken in een meer-dan-menselijke wereld” waarin hij een post-humanistisch perspectief centraal stelt in zijn theaterpraktijk. Met Europese man werd Carl genomineerd voor de Toneelschrijfprijs 2025.

Zijn teksten zijn uitgegeven bij De Nieuwe Toneelbibliotheek.

Flore Opsomer

dagelijkse / zakelijke leiding

Flore Opsomer (1980) studeerde theaterwetenschappen in Gent en Antwerpen. In 2005 gaat ze aan de slag bij het multicultureel Gents/Brussels gezelschap Union Suspecte. Ze maakt er deel uit van het collectief en neemt de artistieke en zakelijke coördinatie op zich.

In 2012 neemt zij in Zuidpool de functie van zakelijk leider op zich met de expliciete vraag van de artistieke leiding of zij naast die functie ook een relevante receptieve werking zou willen uitbouwen. De behoefte aan een artistiek dynamische plek in Antwerpen, in combinatie met de financiële druk die op de hele theatersector ligt, maakt dat Zuidpool onder aanvoering van Flore zijn poorten opengooit voor jonge beginnende podiumkunstenaars. Naast het bieden van tijd en ruimte voor ontwikkeling op maat van de artiest, adviseert Flore jonge makers in hun eerste stappen in het professionele veld en begeleidt ze hen waar nodig met zakelijke, communicatieve en dossiertechnische aspecten.

Samen met Kris Strybos is ze ook coördinator van vzw TakTic, een Antwerpse organisatie die individuele artistieke trajecten aanbiedt aan jonge kunstenaars en geluidsinstallaties ontwikkelt in een stedelijke omgeving.

Sinds 2023 is ze zakelijk en dagelijks leider van Het Kwartier.

Lore Horré

pers / communicatie

Lore Horré (1993) is beeldend kunstenaar. Ze studeerde fotografie, beeldende kunsten aan het KASK in Gent. Haar fotografisch werk komt voort uit een diepe interesse in hoe beelden durven verschijnen, waarbij ze de spanning onderzoekt tussen hun 2-dimensionale representatie en hun 3-dimensionale realiteit.

Het fotografische proces kan worden vergeleken met het proces van een choreografie. Net zoals er een bepaalde route wordt gecreëerd voor een danser, krijgen haar beelden een podium om in te functioneren en op te treden. De beelden zijn altijd in ontwikkeling, in een voortdurend proces om iets nieuws te worden.

Daarnaast is Lore mede-eigenaar van Studio Cluster. Het is een creatieve hotspot in Mechelen, een combinatie van een koffie- en natuurlijke wijnbar die ook als galerij-ruimte wordt ingezet. Een plek waar kunst, gezelligheid en food elkaar omarmen.

Bij Het Kwartier werkt Lore sinds september 2024 als communicatie-medewerker. Haar oog voor detail, artistieke achtergrond zorgt er voor dat er een frisse vertaling is van ideeën naar concrete beelden en een directe communicatie met ons publiek.

 

X