Derwazeens
De Studio en Het Kwartier
Freek Mariën
wat als jij koning was?
Twee vrienden.
De ene ligt ziek in bed,
met een lichaam dat steeds minder kan.
In een ziekenhuisbed ligt een kind waarvan het lichaam steeds minder werkt, de spieren houden langzaam op met kloppen. Aan de rand van het bed zit een vriend met een brooddoos en een niet te stuiten fantasie. Die fantasie neemt hen mee naar de wereld aan de andere kant van het bed: een koninkrijk waar iedereen kan lopen, waar zoenen niet vies is en waar je kan vliegen met je neusvleugels.
De andere komt op bezoek en vrolijkt de boel op.
Kan fantasie genezen?
De twee vrienden nemen het publiek mee op hun reis door een zelfbedacht rijk. Heuvellandschappen van karton, bloed van karton, kandelaars van karton, een kroon van karton: het betoverde land van Derwazeens.
Derwazeens is een zwierige, speelse voorstelling die kinderen en volwassenen ontroert. Een voorstelling voor jong en oud waar verbeelding zelfs de moeilijkste momenten mooi maakt!
Er was eens een koninkrijk,
niet groter dan een bed.
Enfin, het was een bed.
In dat koninkrijk stond een paleis.
Twee koningskinderen
waren de enige inwoners van dat land.
Ze kwamen ooit van buiten de grenzen,
maar waren in het deken en elkaar
verstrikt geraakt;
Sindsdien wonen ze daar.
Hun verhaallijn?
Ze zien elkaar graag.
meer is er niet:
Geen heksen, doornstruiken of draken in de weg.
Wie hoopt op een spannend sprookje
heeft pech.
voor iedereen vanaf 6 jaar
duur nog niet gekend
Nederlands
tekst en outside eye Freek Mariën
van Toon Acke, Milan Van Bortel & Esther Van Der Wel
met Toon Acke & Esther van der Wel
coaching Carl von Winckelmann
scenografie Wannes Deneer
lichtontwerp Lennert Boots
kostuumontwerp Jente De Graef
productie Het Kwartier & De Studio
in coproductie met Perpodium
met de steun van de Vlaamse Overheid, Stad Leuven, Stad Mechelen, de taxshelter van de Belgische Federale Overheid via UFund & Literatuur Vlaanderen.
De tekst kwam tot stand bij de creatie van de oervoorstelling Derwazeens (2009) van De Nietjesfabriek (Freek Mariën & Sarah Van Overwaelle)
2025
oktober
za 25.10.25 15:00 De Studio Antwerpen première
zo 26.10.25 11:00 De Studio Antwerpen tickets
november
di 04.11.25 cc Maasmechelen Maasmechelen schoolvoorstelling
do 13.11.25 CC Leopoldsburg Leopoldsburg schoolvoorstelling
di 18.11.25 De Spil Roeselare schoolvoorstelling
do 27.11.25 Cultuurcentrum Peer Peer schoolvoorstelling
december
do 11.12.25 CC Brasschaat Brasschaat schoolvoorstelling
vr 12.12.25 CC Brasschaat Brasschaat schoolvoorstelling
di 16.12.25 CC De Ploter Ternat schoolvoorstelling
"In zijn allereerste jeugdtheatertekst maakt Freek Mariën een zwaar onderwerp als terminaal ziek zijn aanschouwelijk met een speels poëtische en ritmische taal."
Uit Klein Magazijn 6 - teksten voor jeugdtheater
Het Kwartier neemt in 2025 drie nieuwe, jonge makers/spelers op in haar werking: Milan van Bortel, Esther van der Wel en Toon Acke.
Het Kwartier stelt zich de vraag hoe het aan de slag kan met het eigen repertoire. Kan eenzelfde tekst een heel andere voorstelling opleveren? Freek Mariën schreef Derwazeens in 2009, deze tekst werd geselecteerd voor de Nederlands-Duitse auteurprijs voor kindertheater Kaas & Kappes. Nu wordt de tekst doorgegeven aan een nieuwe generatie makers/spelers. De tekst ligt vast, de scène is nog een wit blad, klaar om met hun verbeelding te lijf te gaan.
Toon Acke en Milan van Bortel leerden elkaar kennen tijdens de opleiding drama-spel, waar ze al snel een gedeelde liefde ontdekten voor jeugdtheater, absurdistische teksten en koningsdrama’s. Via hun eigen inspiratietafel kwamen ze in contact met de teksten van De schaar van de tsaar en Het puin van Eden van Het Kwartier, waar ze vanaf het begin verbondenheid voelden met hun voorstellingen, teksten en werkwijze. Na een gastles van Freek Mariën kwam het eerste contact met Het Kwartier. Freek coachte hen verder voor de afwerking van hun eerste voorstelling. Esther van der Wel en Toon ontmoetten elkaar tijdens een masterclass van Vincent Rietveld van De Warme Winkel. De klik was ook hier meteen duidelijk, en werd versterkt toen Esther meespeelde in de masterproef van Toon.